Product Code Database
Example Keywords: nokia -iphone $91-159
   » » Wiki: Taft Broadcasting
Tag Wiki 'Taft Broadcasting'.
Tag

The Taft Broadcasting Company (also known as Taft Television and Radio Company, Incorporated) was an media conglomerate based in Cincinnati, Ohio.

The company is rooted in the of William Howard Taft, the 27th President of the United States. In 1879, William Howard's brother, Charles Phelps Taft, purchased two afternoon newspapers in Cincinnati, The Times and The Cincinnati Daily Star, merging them into the Cincinnati Times-Star in 1880. It was during the tenure of the merged paper's second publisher, , son of Charles and William Howard's half-brother, Peter Rawson Taft II, that the newspaper also became involved in broadcasting.

The company was the owner of such major media and entertainment properties as , Worldvision Enterprises, , KECO Entertainment and many television and . It also owned 50% of 's operations, CIC-Taft Home Video.

The company went through a huge reorganization period starting in the late 1980s with its acquisition by Carl Lindner, Jr. to become Great American Broadcasting. Shortly after filing for bankruptcy in 1993, it became Citicasters and was, in 1999, acquired by Clear Channel Communications, which was renamed in 2014. Taft — as Citicasters — is still incorporated as a within iHeartMedia.


History

1939–1959
The Taft family's involvement in broadcasting began in 1939 as Radio Cincinnati, Inc., when the Cincinnati Times-Star purchased WKRC radio from ."Times-Star buys WKRC, Cincinnati." Broadcasting - Broadcast Advertising, September 1, 1939, pg. 34. [1]"WKRC's transfer approved by FCC." Broadcasting - Broadcast Advertising, December 1, 1939, pg. 36. [2]

In April 1949 Taft's first TV station, in Cincinnati began broadcasting.

In 1951, in its first expansion outside Ohio, Radio Cincinnati acquired a 20 percent interest in WBIR-AM- in Knoxville, Tennessee from father-and-son owners J. Lindsay and Gilmore Nunn."Taft gets WBIR interest." Broadcasting - Telecasting, September 17, 1951, pg. 4. [3] A year-and-a-half later, the Taft family increased its stake to 30 percent when the Nunns sold additional shares in that station to Martha and Robert Ashe, John P. Hart, and Radio Cincinnati."FCC okays ownership shifts for KTHT, WBIR." Broadcasting - Telecasting, April 13, 1953, pg. 52. [4]

In 1953, Radio Cincinnati purchased WTVN-TV (now ) in Columbus, Ohio, from Picture-Waves, Inc., controlled by Toledo attorney and broadcaster ."TV station is purchased." The New York Times, January 13, 1953, pg. 32."Taft buys WTVN for $1.5 million." Broadcasting, January 19, 1953, pg. 56. [5]"FCC approves WTVN (TV) sale from Lamb to Taft family." Broadcasting, March 2, 1953, pg. 54. [6]

In 1954, the company bought WHKC radio in Columbus from United Broadcasting, then-owners of WHK in Cleveland; WHKC is renamed ."WHKC bought by WTVN (TV), WKRC interests for $158,000." Broadcasting - Telecasting, April 19, 1954, pg. 7. [7]

In August 1956 in Knoxville began broadcasting, under the same ownership structure as the WBIR radio stations.

In 1957, Radio Cincinnati purchased WBRC-AM-- in Birmingham, Alabama, from Storer Broadcasting."This week's receipts: $26 million." Broadcasting - Telecasting, April 8, 1957, pp. 31-32. [8][9]

In 1958, the Cincinnati Times-Star was merged into the , published by the E.W. Scripps Company. Radio Cincinnati also purchased WKXP-TV in Lexington, Kentucky, from local interests and changed its call letters to .[10] "Changing hands." Broadcasting, May 19, 1958, pp. 88, 90

In 1959, the company acquired the remaining 70 percent of WBIR-AM-FM-TV in Knoxville. "Changing hands." Broadcasting, October 12, 1959, pg. 54 Also in 1959, the Taft family merged its broadcasting subsidiaries into one, using the Taft Broadcasting Company name."Taft files with SEC to sell common stock." Broadcasting, June 15, 1959, pg. 66. [13]"For the record." Broadcasting, June 29, 1959, pg. 92: Subsidiaries WBRC, Inc. (WBRC-AM-FM-TV), WTVN, Inc. (WTVN-TV), Radio Cincinnati, Inc. (WKRC-AM-FM-TV and WKYT-TV), and Radio Columbus, Inc. (WTVN-AM-FM) were merged into Taft Broadcasting Co., announced June 23, 1959. [14]"For the record." Broadcasting, February 8, 1960, pg. 98: Subsidiary WBIR, Inc. (WBIR-AM-FM-TV) was merged into Taft Broadcasting Co., announced February 1, 1960. [15]


1960–1979
In 1960 Taft launched WTVN-FM in Columbus (it is now ). A year later the company sold the WBIR stations in Knoxville to WMRC, Inc. (later to become Multimedia Inc.) of Greenville, South Carolina. "Changing hands." Broadcasting, September 26, 1960, pg. 50"Principals complete WBIR-AM-TV transfer." Broadcasting, January 16, 1961, pg. 53. [17]

In 1963, Taft purchased several stations from Transcontinent Television Corporation: WDAF-AM-- in Kansas City, Missouri, -- in Buffalo, New York, and in Scranton, Pennsylvania."Transcontinent sale: Last of its kind?" Broadcasting, February 24, 1964, pp. 27-28. [18][19]"Radio-TV concern to sell stations." The New York Times, Aug. 3, 1963, pg. 21.

In October 1966 Taft purchased the cartoon studio from its founders, , and ."Yogi and friends going to Taft". Broadcasting, October 31, 1966, pg. 78. [20] Several months later in April 1967, the firm sold WKYT-TV to a subsidiary of Kentucky Central Life Insurance Company."Station sales total $10.7 million". Broadcasting, May 1, 1967, pg. 58. [21]

On November 10, 1967, Taft Broadcasting president and chairman Hulbert Taft Jr. died in liquid propane gas-related explosion in a bomb shelter he had built on his property in the Cincinnati suburb of Indian Hill. Days after his death, his son Dudley S. Taft replaced him on the firm's board of directors, and he eventually became head of the company.

In 1969, Taft purchased WIBF-TV in and changed its call letters to ."$20 million in TV sales approved." Broadcasting, May 12, 1969, pg. 48. [22] The FCC initially granted Taft a waiver to keep both WTAF-TV and WNEP-TV, but later reversed itself in 1973 (four years later), and Taft sold the Scranton outlet to the station's management, who formed NEP Communications. "Changing hands." Broadcasting, November 26, 1973, pg. 28

In 1970, Taft formed Rhodes Productions, a television syndication arm for various independent TV programs, including those of Hanna-Barbera.

In 1972, Taft opened its first theme park, , outside of Cincinnati. Taft owned five other theme parks through its KECO Entertainment division. WBRC radio and WBRC-FM in Birmingham are sold to Mooney Broadcasting."Taft's WBRC-AM-FM sold for $2 million." Broadcasting, January 24, 1972, pg. 29. [24]

In 1974, Taft acquired Top 40 station and outlet , both in Pittsburgh, from ."Taft in, ABC out of Pittsburgh radio." Broadcasting, April 1, 1974, pg. 22. [25]

In 1975, Rhodes Productions was sold to . Taft, H-B Program Sales and Taft, H-B International were established as the new domestic and overseas television distribution arms.

In 1979, Taft purchased in Washington, D.C. from the Superior Tube Company."Taft's turn to buy WDCA-TV; price this time is $13.5 million." Broadcasting, May 1, 1978, pg. 50. [26]"FCC stays on course, just barely, with top-50 policy; grants waiver for Taft buy of WDCA-TV." Broadcasting, August 20, 1979, pp. 25-26. [27] [28] Around this same period, Taft also acquired independent distributor Worldvision Enterprises (formerly a division of ABC) and production company QM Productions.


1980–1987
In 1980, Taft acquired Sunn Classic Pictures and two additional Schick divisions. Sunn Classic was reincorporated as Taft International Pictures as well as QM Productions reincorporated into Taft Entertainment Television, although the QM name and logo continued to be used on-screen and for copyright purposes until 1983.

In 1981, Taft acquired from . Around this time, Taft split its operation into two "subdivisions": the " Taft Entertainment Company" (which included Hanna-Barbera, Ruby-Spears, Worldvision, the theme parks, Taft International Pictures, and Taft Entertainment Television). The other was the " Taft Television & Radio Co, Inc.". Also in 1981, Taft, in partnership with The Great-West Life Assurance Company or Winnipeg and Denver, opened Canada's Wonderland, a theme park near , Ontario, Canada.

In 1982, KQV in Pittsburgh was sold to its general manager Robert W. Dickey and newspaper publisher Richard Mellon Scaife, under the "Calvary, Inc." banner. "Changing hands." Broadcasting, April 12, 1982, pg. 98

In 1983, Taft exchanged WGR-TV in Buffalo to General Cinema Corporation's Coral Television subsidiary in return for in ."$110 million deal for Miami independent." Broadcasting, August 2, 1982, pg. 24. [30]

In 1985 Taft purchased Gulf Broadcasting, which includes in Fort Worth; in ; in St. Petersburg, Florida; KTSP-TV (now ) in Phoenix; in Palm Springs, California; and in High Point, North Carolina. "Taft buys Gulf." Broadcasting, February 4, 1985, pg. 38 "In brief." Broadcasting, June 3, 1985, pg. 128 As a result, Taft sold several radio stations to to comply with FCC rules. "CBS's audio concentration." Broadcasting, May 6, 1985, pg. 40 KESQ-TV was spun off to former Gulf Broadcasting executive E. Grant Fitts. Broadcasting Yearbook, 1987, pg. 353

In October 1986, WTAF-TV in Philadelphia and WCIX in Miami became of the Fox Broadcasting Company."Fox network begins to take shape." Broadcasting, August 4, 1986, pg. 44. [35] One month later, Taft announced the sale of both of those stations along with its three independent stations (WDCA-TV, KTXA, and KTXH) to the TVX Broadcast Group; the sale was completed in April 1987."Taft's TV's go to TVX for $240 million." Broadcasting, November 24, 1986, pg. 41. [36]"McDonald paints a bright picture for TVX." Broadcasting, May 11, 1987, pg. 37. [37] Taft also sold WGR radio and WRLT-FM (the former WGR-FM) in Buffalo to Rich Communications, a subsidiary of Buffalo-based . "Changing hands." Broadcasting, February 23, 1987, pg. 64

Taft Broadcasting Company was purchased by TFBA Limited Partnership, which included as a partner, in April 1987 for $1.43 billion taking the company private.


Successor companies
Later in 1987, Cincinnati-based businessman Carl Lindner, Jr. became Taft's majority stockholder in a hostile takeover and renamed the company Great American Broadcasting (also known as Great American Communications) following a major restructuring of its operations. The new name came from Linder's insurance company, Great American Insurance. The FCC considered this restructuring to be an ownership change, and told Lindner he could not keep both WTVN-TV and WKRC-TV. As a result, Great American spun off WTVN-TV to Anchor Media, a new firm composed of former Taft Broadcasting board members led by Robert Bass. (The two stations have since been reunited under the Sinclair Broadcast Group, with cross-ownership rules having since been relaxed.) Another new company, led by former Taft Broadcasting president Dudley S. Taft Sr., took the Taft Broadcasting name. This new company retained WGHP and later purchases another Philadelphia station, ."Taft Broadcasting now Taft-less." Broadcasting, February 2, 1987, pg. 43. [39]"Green light expected for Taft sale." Broadcasting, September 28, 1987, pp. 36-37. [40][41]

In 1988, Great American Broadcasting sold Worldvision to Aaron Spelling Productions. Included with Worldvision were outright ownership of all of Great American's programming assets (including the remnants of Taft International Pictures and Taft Entertainment Television), except for the Hanna-Barbera and Ruby-Spears libraries, which remained owned by Great American for the time being. However, Worldvision continued to hold syndication rights until the two animation studios found new owners.

In 1991, Hanna-Barbera, along with much of the original Ruby-Spears library, was acquired by Turner Broadcasting System, which became part of in 1996. As part of this deal, syndication rights to the libraries were passed to Turner Program Services (via Turner Entertainment Co.) prior to Time Warner's purchase of Turner. Eventually, TPS was folded into Warner Bros. Television Distribution. The Ruby-Spears studio was spun off and bought back by Joe Ruby and Ken Spears, and operated as an independent operation from then forward.Shostak, Stu (01-16-2013). " Interview with Joe Ruby and Ken Spears". Stu's Show. Retrieved 03-18-2013.

In 1992, KECO Entertainment, Great American's theme park division, was sold to Paramount Communications (the parent of Paramount Pictures; the parent company was formerly known as Gulf+Western) and became , later to be acquired by . (These parks were sold to Entertainment Co. by CBS in 2006.) Great American also reacquired WGHP from Dudley Taft.

In 1993, Great American filed for Chapter 11 and renamed to Citicasters Communications. It also sold WKRC radio to Jacor Communications and shut down Electra, a teletext service operated as a joint venture between Taft, , and Turner Broadcasting's WTBS (now ) in Atlanta.

In 1994, Citicasters sold most of its TV stations, including WDAF-TV and KSAZ-TV to New World Communications, and WBRC and WGHP to the 's Fox Television Stations unit, which would later acquire the New World chain.

In 1996, Citicasters, by then the owner of two television stations, five AM radio stations and 14 FM radio stations, merged with Jacor, which became a subsidiary of Citicasters. Three months after the merger was completed, Jacor exchanged WTSP to Gannett in return for Gannett's radio stations in , San Diego and Tampa. In 1997, as a condition of the merger, Jacor sold WKRQ and the original WDAF-FM (by then KYYS, now KCKC) to American Radio Systems, which would become acquired by Infinity Broadcasting (later renamed ) in 1998. Also in 1997, Jacor sold WDAF-AM (now KCSP) to Entercom Communications.

In 1997, the Worldvision properties that had previously been under Taft and Great American (with the exception of the Hanna-Barbera and most of the Ruby-Spears material) were incorporated into Republic Pictures (today part of CBS Television Studios).

In 1999, acquired Citicasters and . The Citicasters name lives on as a holding company and licensee under the Clear Channel corporate structure.


Stations formerly owned by Taft Broadcasting and its successors
Stations are arranged in alphabetical order by state and city of license.

Notes:

  • Two boldface asterisks appearing following a station's call letters ( **) indicate a station that was built and signed-on by Taft.


Television stations
Birmingham - Tuscaloosa - Anniston6 (50)1957–1995Fox affiliate owned by
PhoenixKTSP-TV10 (10)1985–1994Fox owned-and-operated (O&O),
Washington, D.C.20 (35)1979–1987 owned-and-operated (O&O)
Miami - Fort LauderdaleWCIX6 ( 4 (22))1983–1987 owned-and-operated (O&O),
St. Petersburg - Tampa10 (10)1985–1996CBS affiliate owned by Tegna, Inc.
Lexington, Kentucky27 (36)1958–1967CBS affiliate owned by
Kansas City, Missouri4 (34)1964–1994Fox affiliate owned by Tribune Broadcasting
Buffalo, New YorkWGR-TV2 (33)1964–1983 affiliate, , owned by Tegna, Inc.
High Point - Greensboro -
Winston-Salem
8 (35)1985–1995Fox affiliate owned by Tribune Broadcasting
Cincinnati **12 (12)1949–1996CBS affiliate owned by Sinclair Broadcast Group
Columbus, OhioWTVN-TV6 (48)1953–1987ABC affiliate, , owned by Sinclair Broadcast Group
PhiladelphiaWTAF-TV29 (42)1969–1987Fox owned-and-operated (O&O),
17 (17)1987–1992 affiliate owned by Tribune Broadcasting
Scranton - Wilkes-Barre, PA16 (50)1964–1973ABC affiliate owned by Dreamcatcher Broadcasting, LLC
Knoxville, Tennessee10 (10)1959–1961
NBC affiliate owned by Tegna, Inc.
Fort Worth - Dallas21 (29)1985–1987Independent owned by
Houston20 (19)1985–1987MyNetworkTV owned-and-operated (O&O)


Radio stations
(a partial listing)

AM StationsFM Stations

City of license/MarketStation/frequencyYears ownedCurrent ownership
Birmingham, Alabama !style="background: #cedff2"WBRC–960
(now WERC)
1957–1972IHeartMedia, Inc.
Kansas City, Missouri !style="background: #cedff2"WDAF–610
(now KCSP)
1964–1987Entercom Communications
Buffalo, New York !style="background: #cedff2"–5501964–1987Entercom Communications
Cincinnati !style="background: #cedff2"WKRC–5501939–1987IHeartMedia, Inc.
Columbus, Ohio !style="background: #cedff2"–6101954–1987IHeartMedia, Inc.
Pittsburgh !style="background: #cedff2"–14101974–1982Calvary, Inc.
Knoxville, Tennessee !style="background: #cedff2"WBIR–1240
(now WIFA)
1959–1961
(also held a 20% stake from 1951 to 1953,
increased to 30% from 1953 to 1959)
Progressive Media, Inc.


Notes
Taft Broadcasting Company Designed Grizzly (Kings Dominion) and constructed


External links

Page 1 of 1
1
Page 1 of 1
1

Account

Social:
Pages:  ..   .. 
Items:  .. 

Navigation

General: Atom Feed Atom Feed  .. 
Help:  ..   .. 
Category:  ..   .. 
Media:  ..   .. 
Posts:  ..   ..   .. 

Statistics

Page:  .. 
Summary:  .. 
1 Tags
10/10 Page Rank
5 Page Refs
1s Time