Product Code Database
Example Keywords: tetris -soulcalibur $94
   » » Wiki: Reuters
Tag Wiki 'Reuters'.

Reuters () is an international news organization headquartered in , .. It is a division of and has nearly 200 locations around the world. Until 2008, the Reuters news agency formed part of an independent company, , which was also a provider of financial market data. Since the acquisition of Reuters Group by the Thomson Corporation in 2008, the Reuters news agency has been a part of Thomson Reuters, making up the media division. Reuters transmits news in , , , , , Portuguese, , , , Japanese, , and . It was established in 1851.


Nineteenth century
The Reuter agency was established in 1851 by in Britain at the London Royal Exchange. Paul Reuter worked at a book-publishing firm in and was involved in distributing radical pamphlets at the beginning of the Revolutions in 1848. These publications brought much attention to Reuter, who in 1850 developed a prototype news service in using and electric telegraphy from 1851 on in order to transmit messages between and Aachen, in what today is Aachen's Reuters House.

Upon moving to England, he founded Reuter's Telegram Company in 1851. Headquartered in London, the company initially covered commercial news, serving banks, brokerage houses, and business firms. The first newspaper client to subscribe was the London Morning Advertiser in 1858.

(2019). 9780877790174, . .
Afterwards more newspapers signed up, with Britannica Encyclopedia writing that "the value of Reuters to newspapers lay not only in the financial news it provided but in its ability to be the first to report on stories of international importance." Reuter's agency built a reputation in Europe and the rest of the world as the first to report news scoops from abroad. Reuters was the first to report 's assassination in Europe, for instance, in 1865. In 1872, Reuters expanded into the far east, followed by South America in 1874. Both expansions were made possible by advances in overland telegraphs and undersea cables. In 1883, Reuters began transmitting messages electrically to London newspapers.

In 1923, Reuters began using radio to transmit news internationally, a pioneering act. In 1925, The Press Association (PA) of acquired a majority interest in Reuters, and full ownership some years later. During the world wars, reported that Reuters "came under pressure from the British government to serve national interests. In 1941 Reuters deflected the pressure by restructuring itself as a private company." The new owners formed the Reuters Trust. In 1941, the PA sold half of Reuters to the Newspaper Proprietors' Association, and co-ownership was expanded in 1947 to associations that represented daily newspapers in and . The Reuters Trust Principles were put in place to maintain the company's independence. At that point, Reuters had become "one of the world's major news agencies, supplying both text and images to newspapers, other news agencies, and radio and television broadcasters." Also at that point, it directly or through national news agencies provided service "to most countries, reaching virtually all the world's leading newspapers and many thousands of smaller ones," according to Brittanica.

In 1961, Reuters scooped news of the erection of the . Becoming one of the first news agencies to transmit financial data over oceans via computers in the 1960s, in 1973 Reuters "began making computer-terminal displays of foreign-exchange rates available to clients." In 1981, Reuters began making electronic transactions on its computer network, and afterwards developed a number of electronic brokerage and trading services. Reuters was floated as a public company in 1984, when Reuters Trust was listed on the stock exchanges such as the London Stock Exchange (LSE) and . Reuters published the first story of the Berlin Wall being breached in 1989.

The share price grew during the , then fell after the banking troubles in 2001. In 2002, Brittanica wrote that most news throughout the world came from three major agencies: the , Reuters, and Agence France-Presse. Reuters merged with Thomson Corporation in Canada in 2008, forming Thomson Reuters. In 2009, Thomson Reuters withdrew from the LSE and the NASDAQ, instead listing its shares on the Toronto Stock Exchange and the New York Stock Exchange. The last surviving member of the Reuters family founders, Marguerite, Baroness de Reuter, died at age 96 on 25 January 2009. The parent company Thomson Reuters is headquartered in Toronto, and provides financial information to clients while also maintaining its traditional news-agency business.

In 2012, Thomson Reuters appointed Jim Smith as CEO. Almost every major news outlet in the world subscribed to Reuters as of 2014. Reuters operated in more than 200 cities in 94 countries in about 20 languages as of 2014. In July 2016, Thomson Reuters agreed to sell its intellectual property and science operation for $3.55 billion to private equity firms. In October 2016, Thomson Reuters announced expansions and relocations to . As part of cuts and restructuring, in November 2016, Thomson Reuters Corp. eliminated 2,000 worldwide jobs out of its around 50,000 employees.

Reuters employs some 2,500 journalists and 600 in about 200 locations worldwide. Reuters journalists use the Reuters Handbook of Journalism as a guide for fair presentation and disclosure of relevant interests, to maintain the values of integrity and freedom upon which their reputation for reliability, accuracy, speed and exclusivity relies.

In May 2000, , an American , was killed in an while on assignment in . In April and August 2003, news cameramen and were killed in separate incidents by U.S. troops in . In July 2007, Namir Noor-Eldeen and were killed when they were struck by fire from a U.S. military Apache helicopter in Baghdad. During 2004, in and Dhia Najim in were also killed. In April 2008, was killed in the after being hit by an .

While covering China's Cultural Revolution in in the late 1960s for Reuters, journalist was detained by the Chinese government in response to the jailing of several Chinese journalists by the colonial British government of . He was released after being imprisoned for 27 months from 1967 to 1969 and was awarded an OBE by the British Government. After his release, he went on to become a best-selling historical novelist.

In May 2016, the Ukrainian website published the names and personal data of 4,508 journalists, including Reuters reporters, and other media staff from all over the world, who were accredited by the self-proclaimed authorities in the -controlled regions of eastern ." Ukrainian Hackers Leak Personal Data Of Thousands Of Journalists Who Worked In Donbas". Radio Free Europe / Radio Liberty. 11 May 2016.

In 2018, two Reuters journalists were convicted in Myanmar of obtaining state secrets while investigating a massacre in a village. The arrest and convictions were widely condemned as an attack on press freedom. The journalists, Wa Lone and Kyaw Soe Oo, received several awards, including the Foreign Press Association Media Award, and were named as part of the Time Person of the Year for 2018 along with other persecuted journalists.

Tyson, Ann Scott, "Military's Killing of 2 Journalists in Iraq Detailed in New Book", The Washington Post, 15 September 2009, p. 7.

Criticism and controversy

Policy of objective language
Reuters has a policy of taking a "value-neutral approach," which extends to not using the word "terrorist" in its stories, a practice which has attracted criticism following the September 11 attacks.Susan D. Moeller, "A Moral Imagination: The Media's Response to the War on Terrorism" in Reporting War: Journalism in Wartime (eds. Stuart Allan & Barbie Zelizer: Routledge, 2004), p. 68. Reuters' editorial policy states: "We are committed to reporting the facts and in all situations avoid the use of emotive terms. The only exception is when we are quoting someone directly or in indirect speech." Encyclopedia of Journalism (ed. Christopher H. Sterling: SAGE, 2009), p. 1669. (The , by contrast, does use the term "terrorist" in reference to non-governmental organizations who carry out attacks on civilian populations.)

Following the 11 September attacks, Reuters global head of news Stephen Jukes reiterated the policy in an internal memo and later explained to media columnist (who criticized the policy): "We all know that one man's terrorist is another man's freedom fighter, and that Reuters upholds the principle that we do not use the word terrorist...We're trying to treat everyone on a level playing field, however tragic it's been and however awful and cataclysmic for the American people and people around the world. We're there to tell the story. We're not there to evaluate the moral case."

In early October 2001, CEO and Geert Linnebank and Jukes later released a statement acknowledging that Jukes' memo "had caused deep offence among members of our staff, our readers, and the public at large" and wrote: "Our policy is to avoid the use of emotional terms and not make value judgments concerning the facts we attempt to report accurately and fairly. We apologize for the insensitive manner in which we characterized this policy and extend our sympathy to all those who have been affected by these tragic events."Brian Mooney & Barry Simpson, Breaking News: How the Wheels Came off at Reuters (Wiley, 2004), pp. 184–85.

In September 2004, The New York Times reported that Reuters global managing editor, David A. Schlesinger objected to Canadian newspapers' editing of Reuters articles to insert the word terrorist. Schlesinger said: "my goal is to protect our reporters and protect our editorial integrity."

Climate change reporting
In July 2013, David Fogarty, former Reuters correspondent in Asia, resigned after a career of almost 20 years with the company and wrote about a "climate of fear" which resulted in "progressively, getting any climate change-themed story published got harder" following comments from then deputy editor-in-chief that he was a "climate change sceptic". In his comments, Fogarty stated that "Some desk editors happily subbed and pushed the button. Others agonised and asked a million questions. Debate on some story ideas generated endless bureaucracy by editors frightened to make a decision, reflecting a different type of climate within Reuters—the climate of fear," and that "by mid-October, I was informed that climate change just wasn't a big story for the present. …Very soon after that conversation I was told my climate change role was abolished." Ingrassia, formerly Reuters' managing editor, previously worked for The Wall Street Journal and Dow Jones for 31 years. Reuters responded to Fogarty's piece by stating that "Reuters has a number of staff dedicated to covering this story, including a team of specialist reporters at Point Carbon and a columnist. There has been no change in our editorial policy."

Subsequently, climate blogger Joe Romm cited a Reuters article on climate as employing "", and quoted Dr. Stefan Rahmstorf, Co-Chair of Earth System Analysis at the Potsdam Institute that "simply, a lot of unrelated climate skeptics nonsense has been added to this Reuters piece. In the words of the late Steve Schneider, this is like adding some nonsense from the Flat Earth Society to a report about the latest generation of telecommunication satellites. It is absurd." Romm opined that "We can't know for certain who insisted on cramming this absurd and non-germane 'climate sceptics nonsense' into the piece, but we have a strong clue. If it had been part of the reporter's original reporting, you would have expected direct quotes from actual skeptics, because that is journalism 101. The fact that the blather was all inserted without attribution suggests it was added at the insistence of an editor."

Photograph controversies
According to , Reuters was accused of bias against Israel in its coverage of the 2006 Israel–Lebanon conflict after the wire service used two doctored photos by a freelance photographer, Adnan Hajj. In August 2006, Reuters announced it had severed all ties with Hajj and said his photographs would be removed from its database.

In 2010, Reuters was criticised again by for "anti-Israeli" bias when it cropped the edges of photos, removing commandos' knives held by activists and a naval commando's blood from photographs taken aboard the Mavi Marmara during the Gaza flotilla raid, a raid that left nine Turkish activists dead. It has been alleged that in two separate photographs, knives held by the activists were cropped out of the versions of the pictures published by Reuters. Reuters said it is standard operating procedure to crop photos at the margins, and replaced the cropped images with the original ones after it was brought to the agency's attention.

Accusations of pro-Fernando Henrique Cardoso bias
In March 2015, the Brazilian affiliate of Reuters released a text containing an interview with Brazilian ex-president Fernando Henrique Cardoso about the ongoing Petrobras scandal. One of the paragraphs mentioned a comment by a former Petrobras manager, in which he suggests corruption in that company may date back to Cardoso's presidency. Attached to it, there was a comment between parenthesis: "Podemos tirar se achar melhor" ("we can take it out if you think it's better"), which is now absent from the current version of the text. The agency later issued a text in which they confirm the mistake, explaining it was a question by one of the Brazilian editors to the journalist who wrote the original text in English, and that it was not supposed to be published..

See also
  • Media of the United Kingdom
  • List of news agencies
  • , competitor
  • Press Association, a UK rival of Reuters

Related to Reuters

Related to
  • Thomson Reuters Business Classification
  • Thomson Reuters Messenger
  • Thomson Reuters Citation Laureates
  • Thomson Reuters Indices
  • Thomson Reuters/Jefferies CRB Index
  • Thomson Reuters league tables
  • Thomson Reuters Realized Volatility Index
  • Thomson Reuters Foundation


  • Read, Donald (1992). The Power of News: The History of Reuters 1849–1989. Oxford, Oxford University Press. .
  • Mooney, Brian; Simspon, Barry (2003). Breaking News: How the Wheels Came off at Reuters. Capstone. .
  • (1986). 9780805239959, Schocken Books.
  • (1989). 9780810108189, Northwestern University Press.
  • (1990). 9780810108196, Northwestern University Press.
  • (1979). 9780405117749, Ayer Co Pub.
  • Silberstein-Loeb, Jonathan (2014). The International Distribution of News: The Associated Press, Press Association, and Reuters, 1848–1947.

Further reading

External links

Page 1 of 1
Page 1 of 1


Pages:  ..   .. 
Items:  .. 


General: Atom Feed Atom Feed  .. 
Help:  ..   .. 
Category:  ..   .. 
Media:  ..   .. 
Posts:  ..   ..   .. 


Page:  .. 
Summary:  .. 
1 Tags
10/10 Page Rank
5 Page Refs
2s Time